Resume af Børn &
kultur – mellem gamle begreber og nye forestillinger.
Af Beth Juncker
Samfundet og
dermed også kulturen er i hastig forandring fra 1980’erne og frem til nu, den
samfundsmæssige udvikling fra et moderne industrisamfund til et senmoderne
videns og oplevelsessamfund skaber diskussioner og forvirring omkring gamle
begreber og forestillinger om kulturerne og forlanger en ny fortolkning af
disse.
Thomas Ziehe professor i pædagogik skriver om
kulturel frisættelse, om en gennemgribende æstetisering af hverdagens, og at
alt iscenesættes æstetisk i vores
nutidige samfund.
Det er ikke
blot børns sociale betingelser, der har ændret sig radikalt siden 1950’erne,
deres kulturelle muligheder har også undergået store forandringer. Samtidig med
at vuggestuer, børnehaver, børnehaveklasser, skoler, skolefritidsordninger og
pædagogisk organisererede fritidsaktiviteter præger barndommen uden for
hjemmet, erobrer radio, tv, stereoanlæg , video og dvd afspiller,
spillekonsoller og meget mere børneværelserne. Børn kan være fysisk sammen i
fritiden, de kan også være sammen på tværs af rum og arenaer. I 1950’ernes
barndom legede flokke af børn i forskellige aldre på gader og stræder, i
baggårde, ved åer og vandløb. Der blev hinket, sjippet, spillet med hønseringe,
kugler og bolde osv. Alt sammen eksempler på modernitetens æstetiske
udfoldelser. I det 21. århundrede er legene rykket indendørs.
Har lige en
lille sjov en jeg fandt på nettet sidste dag der minder lidt om dette her jeg
nu læser om.
Børns
kultur og børnekultur :
Børns kultur
er en kultur, der til daglig omgås medierede æstetisk symbolsk udtryk og
kommunikationsformer. Børnelulturen er en professionel pædagogisk – phykologisk
funderet formidlerkultur, der primært dyrker klassisk kunst og kulturudtryk –
litteratur, teater, musik og billedkunst mm.
Børn og
unges kultur er mediekulturer, hverken børnekulturen eller skolekulturen er det
(endnu)
Det
klassisk-humanistiske dannelsesbegreb
Det kom frem
i starten af det 20. århundrede. Kulturen knyttes til det kendte. Det er
mennesket som menneske, der skaber sig selv livet igennem. Det enkelte individ er både subjekt og objekt
for sin egen dannelsesproces - det modsiger det pædagogiske børnekulturbegreb
fordi, at der står der, at børn ikke kan være subjekter for deres egne
dannelsesprocesser. Der er den voksne handlende og tænkende subjekter og
børnene er det modtagende og oplevende objekt. Der står de som formbare,
modtagende og ubeskyttede - indtil de er ældre, hvor de så bliver både subjekt
og objekt for egen dannelse. Det klassisk-humanistiske dannelsesbegreb er
individorienteret
Det
antropologiske kulturbegreb
Kommer mod
slutningen af det 20. århundrede. Hvor vi i begyndelsen af det 20 år. hundrede
blev knyttet til det kendte, knyttes den i slutningen af århundredet til det
ukendte.
Hverdagskulturen
bliver synlig. Børn er ikke blot 'becomings', altså fremtidens brugere, de er
nu også 'beings', altså de lever i nuet.
Det
antropologiske kulturbegreb interessere sig ikke for det individuelle, det
søger derimod det kollektive, det bagvedliggende fællesskab, som alle har del i
og bidrager til.
Det
fokuserer ikke på voksnes forestillinger om, hvad der godt eller skidt for
børns socialisering og dannelse. Det interesserer sig for børns perspektiv,
hvad børn selv finder centralt, betydningsfuldt og godt.
Endvidere
kan man igen skelne mellem to forskellige; Instrumentelle og autoteliske
kulturer. De instrumentelle kulturer er børns pædagogiske institutioner, til
skoler og videregående uddannelser. Disse er omfattet af udefrakommende,
overordnede målsætninger som love, læreplaner, handlingsplaner rammesætter og
styrer de aktiviteter der skal finde sted. Hvor de autoteliske kulturer er
fritid og kulturliv. Her styrer, vælger, vrager og vurdere vi selv. Alan Aycock
som er en engelsk legekulturforsker kalder disse kulturer for metakulturer og
siger således:
Til sidst:
Selv om
børns barndom har gennemgået en omfattende institutionalisering og
pædagogisering, er det ikke de pædagogiske institutioner, de primært henter
værdier og identitet fra. Nye medier supplerer ældre som redskaber for børns
autoteliske metakultur. En kultur, der har rødder i folkekultur, festkultur og
latterkultur, og som ikke skelner mellem højt og lavt, fint eller trivielt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar