Aktivitet 2.
Indsamling af børns vittigheder.
Da
jeg alligevel havde lovet børnene i SFO’en at komme og besøge dem snart, valgte
jeg med mit besøg, at tage denne aktivitet med derop.
Mål gruppen jeg samlede
var 5-7 år, det var dem jeg var sammen med, i min praktik.
Efter velkomsten af
de mange glade børn, spurgte jeg en gruppe på omkring 10 børn, om de ville
hjælpe mig med at fortælle vittigheder, eller måske kunne nogle gåder. Dette
ville gruppen mægtig gerne. Vi sad os over i sofaen på gruppen, hvor jeg
fortalte at det var noget jeg skulle bruge i forbindelse med min uddannelse som
jeg er færd med at tage, at jeg derfor ville skrive vittighederne ned på et
stykke papir, når de havde fortalt dem. Jeg spurgte om nogen af børnene havde
en vittighed de kunne fortælle mig, to i gruppen spurgte mig hertil, hvad en
vittighed er? Jeg forklarede det var en sjov historie, en man kom til at grine
af og kom med et eks.
Denne
forstod gruppen af børn, og grinte, og der kom derefter gang i børnenes
vittigheder her kommer eksempler på hvad de fortalte.
Alle børnene fik 12 til eksamen undtagen,
Line hun var blondine.
Spurgte hertil hvor han havde hørt vittigheden fra
og hvorhenne, han havde hørt den ved sin storebror hjemme.
Spurgte samtidig om han havde fortalt nogen
henne i skolen denne vittighed, dette havde han ikke, og han havde heller
aldrig fået en vittighed fortalt i skolen.
Hvorfor tager århusianerne altid en bildør
med ud i ørkenen?
-
Så kan de rulle vinduet ned når det bliver
for varmt.
Denne vittighed blev fortalt af samme barn, men
spurgte hvor han havde hørt denne vittighed henne? Den var også blevet fortalt
i hjemmet af storebror.
Da
denne vittighed blev fortalt af barnet, udbrød 2 andre børn at de nu kunne også
nogen. De første 2 var fortalt af det samme barn.
Hvorfor tager århusianerne så altid et
gevær med ud i ørkenen.
-
Så de altid kan skyde en genvej.
Denne vittighed blev fortalt af en pige, hun
havde hørt den i ride klubben, ved en af de lidt ældre piger. Hun fortalte mig
at hun heller ikke havde fortalt den til nogen henne i skolen, for der var jo
ikke nogen der havde spurgt, som hun siger.
Alle børnene kom ud af huset undtagen
Jørgen, han løb ind i døren.
Denne her blev fortalt af en pige, hun kunne
ikke huske, hvor hun havde hørt den henne, og kunne heller ikke, lige huske om
hun havde fået den fortalt i skolen, men det mente hun ikke.
Hvorfor sætter århusianerne altid mælken ud
på toilettet?
-
Fordi de er bange for den ikke kan holde
sig.
Denne blev fortalt af en dreng, som havde
hørt den fra sin far i hjemmet. Han havde heller ikke fortalt den til nogen
henne i skolen, for det var der jo ingen der gjorde.
Jeg tog her de 5 vittigheder jeg fik ved
børnene som lignede vittigheder, nogle af børnene prøvede i mens, selv at digte
nogle vittigheder, som de selv kunne grine af, men som ikke lignede en
vittighed overhovedet.
Set fra mig af er der ikke mange vittigheder
i de første årgange i skolen, jeg snakkede med en pædagog, der er ansat ved 1-2
årgang på skolen, og hun fortalte mig at det var yderst sjældent at hun havde
fået fortalt eller bare hørt en vittighed fra et barn.
Alle vittighederne blev fortalt på baggrund
af mig, og har i min 3 måneders praktik i SFO’en heller ikke uopfordret hørt
nogen vittigheder.
Jeg husker som barn, at vittigheder var noget
der snart skete dagligt, børnene i mellem. Vi fortalte vittigheder i stor
udstrækning, jeg tror tendensen over de sidste 15 år har ændret sig drastisk i
forhold til børns mundtlige legekultur. De steder hvor jeg har undersøgt/været,
har der ikke været nogen form for kultur i forhold til vittigheder osv. Jeg
syntes personligt det er ærgerligt at tendensen går den vej, men vi må jo som
kommende pædagoger, gå ud og lave om på disse tendenser.
Hej Thomas, jeg husker ligesom dig at der blev fortalt mange vitser, det blev der brugt meget tid på i frikvarterene i min skoletid.
SvarSletKlaus