At skabe antropologisk viden om børn.
·
Der
bliver anskuret at antropologisk børneforskning, er som en videnskabelig disciplin,
der både er rettet mod børn og mod de sammenhænge, de indgår i.
·
Det
er en tilgang der udforsker børns hverdagsliv, i deres handlinger og
fortolkninger i forhold til de positioner og handlemuligheder, de har og skaber
sig i en given sammenhæng.
·
Der
er tale om en videnskabelig tilgang, der prencipielt hverken er behovsskabt
eller målrettet, afgrænset eller fordefineret.
·
Felt
arbejde kan forstås som en forsningsstrategi der har til hensigt at afdække,
hvordan barn, børn og kontekst er forbundet i hverdagens mange praktikker.
Feltarbejde.
·
Felt
arbejde er den overordnede betegnelse for forskellige etnorgrafiske metoder og
må betragtes som en grundsten i antropologisk forskning.
·
Antropologisk
viden skabes ved tilstedeværelsen i felten, hvor man opbygger relationer med
dem man udforsker.
·
Et
ophold på stedet over længere tid er en forudsætning for at kunne skelne det
typiske fra det enestående.
·
Et
vigtigt element i feltarbejde er at undre sig over de forhold, man konfronteres
med, for derpå at undersøge baggrunden for dem.
·
Ens
underen giver anledning til at stille spørgsmål og forsøge at forstå
rationalerne bag den praksis, man iagttager.
·
Feltarbejde
er ikke et udtryk for en bestemt tilgang. Der er mange forskellige tilgange,
enhver undersøgelse må tilpasses der specifikke område og problemstilling.
·
I
feltarbejde kan det være relevant også at interviewe børnenes forældre, eller deltage
i familiens daglige rytmer for at se hvor barnet faktisk befinder sig hvornår.
·
Feltarbejde
går ud på at få et indblik i menneskers forståelse og handlinger, uanset hvor i
verden man laver forskningen.
Deltagerobservation.
·
Centralt
i feltarbejdets termologi er deltagerobservation. Feltarbejde skal gerne have
en vekselvirkning mellem deltagelse i andre menneskers hverdagsliv, kombineret
med observation og systematisk refleksion over det iagttagede.
·
Det
er vigtigt i feltarbejde ikke at overføre sine egne barndomsopfattelser, til et
miljø der kan have ganske andre værdier og forståelser for hvad et barn er.
·
Forudsætningen
for at kunne handle etisk ansvarligt er at kunne forstå på lokale præmisser.
·
Uanset
hvor i verden du laver undersøgelser er der tale om de samme bestræbelser på at
forstå de mennesker man har med at gøre, på deres egne præmisser.
·
Man
må ikke tage forgivet, at man ved, hvad betydning for undersøgelsesområdet,
heller ikke når man laver feltarbejde i sit eget samfund.
Feltarbejde som refleksiv tilstand.
·
Som
feltarbejder er man selv del i og få indsigt i menneskelige erfaringer, dette
sker ved personlig mellemkomst.
·
Det
empiriske forskningsmateriale bliver til i relationen mellem forsker og
forskningsobjekt, og denne relation bliver afgørende for det færdige resultat.
·
Det
er umuligt at notere sig alt, ikke mindst når man skal oversætte usproglige
udtryksformer til notesbogens skriftsprog, og man samtidig skal følge med i ,
hvad der i øvrigt foregår.
·
Ofte
kommer man til og ligge vægt på det sproglige udsagn, simpelthen fordi de er
nemmere at opfatte.
Om konstruktionen af et
barneperspektiv.
·
I
slutningen ad firserne begyndte antropologer og sociologer for alvor at
formulere paradigmatiske overvejelser om børn og barndomsforskning, og blev af
flere fremhævet at etnografiske metoder måtte anses som velegnede til
indkredsning af børns perspektiver, erfaringer og viden.
·
I
de seneste tiår har der været en udtalt brug af etnografiske metoder i mange
studier af børn – også uden for antropologien.
·
Det
er vigtigt at understrege, at det at bedrive antropologisk forskning med børn,
ikke er en politisk position rettet mod at give stemme til en gruppe, der
generelt har været underrepræsenteret.
·
Den
antropologiske tilgang retter sig ikke primært mod afgrænset barneperspektiv
ensidige mod at repræsentere børns viden i noget entydig forstand.
·
Barneperspektiv
er ikke en empirisk størrelse, der fremkommer ved studier af børns udsagn og
handlinger alene, men en analytisk konstruktion, der hænger sammen med de teoretiske
overvejelser, man gør sig i forbindelse med opbygningen, udførelsen og analysen
af et feltarbejde.
·
Pointen
med antropologisk forskning er at overskride de lokale perspektiver, der altid
er forankret i levede liv.
·
At
observere og lytte til børn giver ikke en total eller objektiv viden om børns
perspektiver.
·
Den
antropologiske forskning retter sig mod børns viden og handlinger. Man kommer
aldrig så tæt på , at man kan sige, man deler deres erfaringer eller ved,
hvordan de tænker.
Analyse af kontekst.
·
Kontekst
er forbindelser, der opfattes som relevante for mennesket, der udforskes, men
bedømmelsen af relevans beror på en konstruktion af mennesket, som forskeren
foretager.
·
Antropologen
Raymond McDermott pointere i sine refleksioner over kontekstbegrebet, at
opfattelsen af kontekst gør en væsentlig forskel for den analyse, man
foretager.
·
I
en traditionel forståelse fremstår kontekst som en række cirkler uden om
studieobjektet dvs. at barnet er i centrum, og derpå kommer familien,
vennerelationerne, klasserummet, skolen som institution og til sidst det mere
abstrakte.
Antropologisk viden om børn.
·
For
overhovedet at kunne behandle et problem og tilrettelægge en undersøgelse, må
man være sig bevidst, hvordan man afgrænser sit objekt og dermed sin felt, og
hvilke forestillinger man afgrænser ud fra.
·
Pointen
i forhold til studier af børn er, at børn ikke bare er en entydig kategori,
lige så lidt som barndom har nogen objektiv fremtrædelsesform.
·
Opfattelser
af, hvad barndommen er, variere historisk og på tværs af kulturelle
sammenhænge, ligesom forestillinger om, hvad er, kan og har godt af, adskiller
sig fra det ene samfund til det næste, og på tværs af sociale grupper også indenfor
de fleste samfund.
·
At
forske i børn med et antropologisk perspektiv betyder at få blik for aktive
samspil omkring etablering af positioner, viden og handlemuligheder i relation
til mennesker og betydninger, der omgiver og ustandseligt blander sig i,
korrigere og kommentere de barnlige udtryk.
Hej Thomas
SvarSletJeg synes du har skrevet et godt og fyldestgørende resume :) hvor du har beskrevet de vigtigste begreber fra teksten.
/Sanne
Hej Sanne.
SvarSletMange tak.
Har ikke lige haft tiden, til og læse nogen af jeres i nu.
Gør jeg i løbet af næste uge.
den kære tid. c",)
/ Thomas